maandag 5 december 2011

internet vs huishouden

Voor het weekend heeft Sander een programmaatje voor me geinstalleerd waardoor ik niet te lang op internet kan. Het klinkt misschien heel kinderachtig, maar het helpt wel voor mij; soms kan ik namelijk verzanden in urenlang surfen over het internet, op zoek naar informatie over wat-dan-ook. En je kunt je tijd, net als je geld, maar één keer besteden.... En tijd krijg je nooit meer terug!

Soms was ik best ontevreden over mezelf. Na een vrije dag kwam ik er regelmatig achter dat ik maar een kwart van alle dingen die ik me had voorgenomen ook daadwerkelijk had gedaan. De reden? Weer eens een ochtendje nutteloos surfen in mijn pyama en badjas. Niet echt een goede tijdsbesteding eigenlijk!



Dus nu kan ik twee uur per dag op de computer. Daaronder valt internetten, maar ook het bewerken van foto's! Misschien wordt dat nog best lastig, maar als het zijn vruchten afwerpt, dan ben ik daar allang blij mee en heb ik het er eigenlijk wel voor over.

Vanavond heb ik bijvoorbeeld gekookt, afgewassen, boodschapjes gedaan, een cadeautje gekocht en het aanrecht blinkend schoon gemaakt in de tijd dat ik normaal gesproken gedachtenloos had zitten computeren. Dus ik ben er helemaal blij mee!

Begrenzen jullie jezelf wel eens met internetten/computeren? Of hebben jullie geen last van dit soort huishoud-ontwijkend gedrag?

8 opmerkingen:

  1. Tja, herkenbaar. Ik heb ook wel last van te veel computeren/internetten. Ik probeer mezelf wel te begrenzen, maar dat werkt niet altijd even goed... Ik ben dan ook wel benieuwd wat voor programmaatje je hebt eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar! Het stomme is dat ik voor mijn werk ook de hele dag achter de computer moet zitten, dus dan is het zo makkelijk om over te schakelen naar surfen en blogjes lezen. Alleen uitzetten kan dus niet, want mijn werk moet ook gedaan worden. Maar wat voor programmatje is dat? Misschien kan ik het toch eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herken dat wel een beetje, doe wel wat gedaan moet worden maar kan ook goed lang internetten. Blogs lezen, mailen met lieve mensjes, zooi verkopen, nieuws bijhouden....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja, erg herkenbaar! Ik moet de computer dan ook heel bewust uit zetten, en maak dan met mezelf de afspraak wanneer ik bv. weer even mail mag checken. Maar zelfs dan blijft het moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Puur en Groen - ik heb gekozen om simpelweg de Parental Controls (ouderlijk toezicht) van Mac OS X in te schakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schuldig! Ik laat soms dingen liggen omdat ik weer uren achter dit stomme ding gezeten heb. Het probleem is dat ik ook mijn series op de comp kijk en dan is even surfen erg dichtbij. Nu lees ik mijn rondje blogjes en ga dan mijn huis doen want je kan je naam in het stof op de kasten schrijven. ;-)
    Hij mag pad vanavond weer aan om wat te kijken (en niet te surfen)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat zou ik ook wel willen! Sander, zou je misschien beter kunnen uitleggen wat dat precies inhoudt? En kan dat ook gewoon op windows?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sander gaat dit uitzoeken hoe het voor windows werkt en gaat dan ein-de-lijk zijn eerste echte blogje schrijven :)

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)